Demo Blog

Versi Jawa: Asal usul nama Singapura

by Manazati on Nov.22, 2009, under ,

Saya cukup geli sewaktu kemaren maen ke mbah Google dan ketemu dengan salah satu cantrik-nya. Dia ngobrol dengan bahasa khasnya yang 'blekuthuk-blekuthuk'. Saya sempat merekam dan mencoba menuliskannya disini.... ;p

Begini ceritanya:


Bak kata ramai orang 'sejarah ditulis oleh mereka yang menang'. Maksudnya, mereka yang memerintah atau memegang tampuk kuasa boleh menulis sejarah mengikut kesesuaian dan kepentingan sendiri waima kemungkinan ia tak berapa tepat. Baru-baru ini, berpeluang bertemu dgn seorang kenalan yang merupakan seorang guru besar sebuah sekolah. Disebabkan, kementerian pelajaran sedang upgrade guru2 di negara ini, maka mereka yang belum ada ijazah diminta mengambil ijazah dan kawan ni yg berusia 40-an itu tak terkecuali dlm menunaikan hasrat murni kerajaan itu. Lagipun, banyak elaun boleh dapat beb!. Justeru dia dlm proses menyudahkan kajiannya, antara yg dikaji ialah mengenai asal usul nama Singapura. Ini kerana, kajiannya mendapati nama Singapura yang dikenali dikatakan diambil drpd asal dari 'kota singa' tak tepat.

Umum mengetahui, dlm sejarah negara tu dikatakan asal usul nama itu dari bahasa sanskrit iaitu 'Singa' bererti haiwan singa manakala 'pura' bererti kota. Seperti juga yang dinyatakan dalam Wikipedia.

Kajian cikgu ni mendapati ia tak konsisten dgn asal usul nama 'temasek' yang berasal dari bahasa Jawa iaitu tumasek yang bererti 'kota laut' (sea town), iaitu kota penting dalam perdagangan laut tetapi jatuh kegemilangannya pada kurun ke-14. Nama asal usul tumasek ini dari bahasa Jawa dipersetujui umum termasuk Singapura sendiri.

Faktor kedua ialah, bagaimana boleh dikatakan Kota Singa sedangkan pakar sejarah bersetuju bahawa tiada haiwan singa pernah ada di pulau itu. Kemungkinan harimau ada, itu pun harimau dari tanah Melayu. Jadi kenapa boleh tiba-tiba kota singa?
Jadi disebabkan, tumasek adalah dari bahasa Jawa, kajian cikgu tu juga cuba mengaitkan asal nama singapura adalah dari bahasa Jawa. Maka, ia adalah sesuatu yang konsisten, teli atau sejajar kerana pada zaman tu, bahasa Jawa boleh dianggap dominan di kawasan tertentu di rantau ini. Kajian akhirnya mendapati ia ada kebenarannya, iaitu dalam bahasa Jawa, Singapura adalah pecahan drpd dua perkataan yang bertepatan dgn peristiwa zaman itu.
Singapura adalah daripada 'Sing' atau 'seng' bererti 'si' atau 'yang' dan 'ngapuro' yang bermakna 'maaf' dan jika dicantumkan kedua-duanya bermaksud Sing ngapuro bererti 'Yang memaafkan'.
Gua tanya: "Betul ke cikgu? Jangan main2, nanti kena saman kang, Singapura banyak duit, apa cerita sebenarnyer?."
Cikgu M bagitau, sebenarnya ia adalah rentetan kisah Parameswara yang berasal dari Palembang, sebuah daerah jajahan Srivijaya sekitar kurun ke-14. Dalam empire Srivijaya guna bahasa Sanskrit, tapi pada penghujung empirenya Srivijaya makin lemah dan muncul kuasa baru iaitu Majapahit yang berpusat di pulau Jawa dengan bahasanya of course, Jawa.
Dipendekkan cerita, masa waktu hujung2 kejatuhan srivijaya, Majapahit menyerang Palembang. Parameswara lawan tentera Majapahit tapi kalah lalu lari ke Temasik. Temasik diperintah oleh Temagi iaitu orang melayu Pattani yang dilantik oleh kerajaan Siam menjadi gabenor di Temasik. Temagi beri perlindungan kepada Parameswara, sebab waktu tu empayar Siam dan Majapahit adalah musuh ketat. Jadi Parameswara adalah musuh Majapahit, maka Temagi (Siam) menganggap Parameswara kawannya yg perlu dilindungi. Mahapahit memang nak takluk Temasik, tapi tak boleh dan anggap Siam sebagai ancaman.
Tapi apa yang berlaku seperti kita semua tahu, Parameswara bunuh Temagi lalu melantik diri sendiri sebagai pemerintah Temasek. Apabila ini berlaku Majapahit menjadi kagum/suka kepada Parameswara yang membunuh Temagi - musuh Majapahit, dan disebabkan itu, Majapahit 'memaafkan' Parameswara atas persengketaan kedua-dua pihak sebelum ini. Parameswara menganggap temasek adalah punca tempat 'yang mendapat kemaafan'. Dia memerintah Temasek lebih kurang 5 tahun tetapi lari lagi bila diserang tentera Siam di Temasek. Parameswara lari ke Muar, Sungai Ujong dan akhirnya ke Melaka.
Dalam kajian cikgu tu, katanya, terdapat bukti dalam buku sejarah lama, bahawa (ketika lari dari temasek) bila parameswara tiba di lokasi-lokasi tadi, orang tempatan akan bertanya datang dari mana?. Dan Parameswara menjawab 'Saya datang dari 'Seng ngapuro' (iaitu bererti yang memaafkan). Parameswara merujuk Sengapuro itu ialah Temasek. Sejak itu, Temasek mendapat nama barunya Singapuro yg dipopularkan Parameswara.

Maka dalam teori bahasa Jawa itu, erti dua nama itu adalah konsisten, sejajar dgn konteks zaman itu, manakala teori mengatakan kota singa tidak logik kerana tiada singa pun di situ. Pakar sejarah tidak pernah haiwan singa atau seni kraf berbentuk singa dibawa ke temasek. Maka teori kota singa tak logik. Dari segi bahasa juga sebenarnya sebutan singa adalah lebih kepada bahasa melayu kerana dalam sanskrit singa disebut 'si ha', tetapi 'pura' memang terdapat dlm bahasa Sanskrit bererti kota. Jadi bagaimana satu perkataan digabungkan atas dua bahasa berbeza untuk membentuk Singapura? Ini lagi satu tak logik dan tak konsisten yang cuba dibuktikan oleh cikgu tu.
Yang logik ialah satu perkataan daripada dua kata dari bahasa yang sama. Seperti Sing ngapura iaitu kedua-duanya dari bahasa Jawa.
Gua pertikaikan: "Tapi takkan Parameswara tak mau guna sanskrit sebab dia asal dari Palembang di bawah jajahan Srivijaya?"
Cikgu tu kata, dalil hasil dapatannya ialah: "Empire Srivijaya (guna bahasa Sanskit) alami kejatuhan, empire Majapahit (guna bahasa Jawa) pula menjadi kuat. Kekuatan sesuatu empire membawa sekali bahasanya. (Macam sekarang semua org kena blaja English sebab super power dunia sekarang berbahasa English). Bila Parameswara dah perintah Temasek (lepas bunuh temagi), bahasa yang dominan ialah Jawa kerana empire Majapahit kuat manakala bahasa sanskrit makin pudar penggunaannya sebab empire srivijaya makin lemah. Jadi tak hairan bila, Parameswara merujuk temasek sebagai sing ngapuro kerana 1) bahasa itu makin meluas digunakan waktu itu, 2) hubungan Parameswara dan Majapahit dah baik/pulih. Gua tanya balik: "Betul ke?, habis tu dah boleh ke dibuktikan kesahihan cerita cikgu ni?"
Cikgu M kata: "Tentu boleh, tapi sekarang belum siap sepenuhnya, ada sikit lagi nak setel kan."
Gua tanya: "Pernah ke orang kaji bab ni?
Cikgu kata: "Rasenye takde lagi."
Soalan tambahan: "Habis tu camner pulak nasib singa-singa kat zoo singapura?
Jawapan diberi dgn sedikit benggang: "Woiit, apa kene mengena? tu waktu sekarang la, nih cerita zaman dulu la."


-TAMAT. Betul ke tidak, Wallahualam. Kita tunggu je la kajian cikgu tu siap, kalau betul, dia boleh jadi glamor dan dapat duit banyak, tapi kalau tak betul silap-silap boleh kena saman dgn Singapura. Tapi apa pendapat saudara saudari sekelian?


Sumber:
- www.google.com
- http://ziarah76.blogspot.com

1 komentar more...

1 komentar

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

Yuk, Bisnis PULSA... Daftar GRATIS disini:

Daftarkan BLOG anda disini:

Adsense Indonesia

Karna 'TAK KENAL MAKA TAK SAYANG' kiranya perlu saya mengenal anda. Silakan masukkan Email Anda

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Ada kesalahan di dalam gadget ini

mBah Goggle Search

Google Books